lördag 7 november 2009

Analysuppgift

Reuters Irakspecial:


Analys enligt triangelmodellen


Vem är mottagare?

Eftersom sidan tillhör Reuters riktar den sig nog främst till journalister och eventuellt människor som är speciellt intresserade av ämnet. Sidan ger en överblick av konflikten. Den skulle också gå att använda i utbildningssyfte.

Vi tror att sidan riktar sig till en bildad målgrupp i 20 – 65års åldern. Många av bilderna är starka. Det går inte att välja språk så att goda engelskkunskaper är en förutsättning. Västerländsk puplik.

Vad ska förmedlas?

Sidan visar hur Reuters har skildrat Irak-kriget och fakta presenteras av personer som arbetar för just Reuters. Tidslinjen sammanställer väldigt överskådligt i kronologisk ordning vad som har hänt när och varför. Journalisternas situation i Irak sammanfattas utförligt med både grafik, bilder, videoklipp och intervjuer.

Vad är målet/syftet?

Eftersom det finns så otrolig mycket material från kriget är en sammanställning nödvändig för att få en överblick. Målet är att visa vittnenas erfarenheter och hur mycket journaisterna har riskerat av att arbeta i Irak. Syftet kan vara att stärka Reuters som varumärke genom att visa som ett portfolio av Irakmaterial.

Hur är det gjort?

I introduktionen hålls ett högt tempo och några av de allra starkaste bilderna och filmerna visar här varvat med korta intervjuklipp. Det utgår från Reuters medarbetare och det är deras bilder och berättelser som används. Sidan är enkelt framförd men innehåller ändå rätt mycket material. Tidslinjen gör det enkelt att hitta material och där finns både texter, bilder och videor. Kartan känns väldigt pedagogisk och enkel med få markeringar och bra översikt.

Vad gäller interaktivitet så förekommer det inte så mycket mer än att man kan klicka sig runt i tidslinjen.


Inga kommentarer: